اثرات مفید اسپری پروبیوتیک های باسیلوس و لاکتوباسیلوس

اثرات مفید اسپری پروبیوتیک های باسیلوس و لاکتوباسیلوس در جوجه های گوشتی به همراه عفونت تجربی به آنفولانزای پرندگان ( H9N2 )

آقای دکتر دانا رسایی و همکاران در ژورنال معتبر Poultry Science در مارس 2023 مقاله ای ارزشمند تحت عنوان “ اثرات مفید اسپری پروبیوتیک های باسیلوس و لاکتوباسیلوس در جوجه های گوشتی به همراه عفونت تجربی به آنفولانزای پرندگان ( H9N2 ) ” به چاپ رسانده اند. این تحقیق در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز به انجام رسید. در این مطالعه اثرات بالینی، ضد ویروسی و ایمونولوژیک اسپری گونه های باسیلوس و لاکتوباسیلوس به صورت پروبیوتیک منفرد و ترکیبی بر روی جوجه های گوشتی آلوده شده تجربی به ویروس آنفولانزا AIV H9N2مورد تحقیق قرار گرفت. 240 قطعه جوجه گوشتی 1 روزه به طور تصادفی به شش گروه به شرح زیر تقسیم شدند:

  1. Ctrl- (no challenge AIV; no spray probiotic)
  2. Ctrl+ (AIV challenged; no spray probiotic)
  3. AI+B (AIV challenged; daily spraying of probiotic Bacillus spp.)
  4. AI+L group (AIV challenged; daily spraying of probiotic Lactobacillus spp.)
  5. AIV+BL (AIV challenged; daily spraying of probiotic Bacillus spp. and Lactobacillus spp.)
  6. G-DW (daily spraying of normal saline; no AIV challenged)

پرندگان به مدت 35 روز پرورش داده شدند. جوجه های گوشتی در 22 روزگی توسط ویروس آنفولانزا AIV H9N2 دچار عفونت تجربی شدند. اسپری روزانه پروبیوتیک ها به مدت 35 روزانجام شد و عملکرد رشد، علائم بالینی، دفع ویروس، ضایعات ماکروسکوپی و میکروسکوپی در روزهای مختلف در همه گروه ها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اسپری با پروبیوتیک ها سبب بهبود افزایش وزن بدن شده و ضریب تبدیل غذایی نیز در گروه‌های AI+B، AI+L و AIV+BL در مقایسه با کنترل مثبت بهتر بوده است. همچنین شدت علائم بالینی، ضایعات بافتی، ضایعات پاتولوژیک و دفع ویروس نیز در گروه های شامل پروبیوتیک کمتر از گروه کنترل مثبت بوده است. بطور کلی نتایج این مطالعه پیشنهاد دارد که اسپری روزانه پروبیوتیک های لاکتوباسیلوس و باسیلوس به تنهایی و یا به صورت ترکیبی در طول پرورش می تواند جنبه های بالینی و غیر بالینی عفونت ناشی از ویروس H9N2 را کاهش دهد. بنابر نتایج به دست آمده می توان بیان نمود که این روش می تواند به عنوان یک پروتکل پیشگیرانه برای کنترل شدت عفونت AIV H9N2 در جوجه های گوشتی موثر واقع شود.

منبع: Poultry Science

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند